961" /> 961"> 961"> 961"> 961"> 1961

1961

Image

1961

Gestrand

Op 12 januari 1961 is de Jura gestrand in Bacton (Norfolk, Engeland) terwijl ze onderweg was van Vlissingen naar Hull met een lading kunstmest. Ze liep bij dichte mist en bij hoog water het strand op.

Image

De plaatselijke krant schreef op 14 januari 1961: 'A Bacton housewife was woken in the early hours of the morning by what she thought was a car horn. On looking out of the bedroom window she saw not a car but the lights of a ship which had grounded only a hundred yards from her home. The vessel was a Dutch coaster, the JURA which was using its siren in the short and long blasts of the Morse code S.O.S. Both the Cromer Lifeboat and the Rocket Brigade were alerted but neither was required because an ebbing tide left the Jura high and dry. The Captain and crew come ashore and the former telephoned the owners for instructions. The JURA was favoured for there were no obstructions and the weather remained fine though misty. After being stranded for sixty-one hours she was pulled off and taken to Great Yarmouth for a safety inspection.'

Image
Kapitein gaat van boord

De kapitein was toen H. Jonker. Hij schreef over deze stranding het volgende in z’n memoires: ‘Mijn laatste schip werd de Jura. Aanvankelijk zaten we op de dienst Rotterdam–Londen maar de dienst kon niet uit omdat er altijd weinig lading was en daarom gingen we varen bij een andere firma van Brussel op Hull. Op wat later m’n laatste reis bleek te worden, kreeg ik in Vlissingen een nieuwe stuurman. Een wat oudere man die al wel enige ervaring had. Op die reis naar Hull toen we benoorden Yarmouth voeren werd het mistig. Toen deze stuurman door de mist een kustlicht zag veranderde hij van koers met het gevolg dat we kort daarna het op strand liepen. Ik lag in de kooi en werd wakker door het stoten van het schip. Gelukkig was het bladstil weer. Om kort te gaan, we hebben twee dagen vast gezeten en toen door de sleepboot vlot getrokken. We hadden geen schade en gingen door naar Hull, en van Hull leeg naar Rotterdam naar de werf. Toen besloot ik er af te stappen en beëindigde ik hier mijn zeemansloopbaan. Eerlijk gezegd, ik was het varen na ruim 25 jaar wel zat. Gelukkig kon ik vrij kort daarop een baan aan de wal krijgen.

Image

De vuurtoren van Happisburgh werd aangezien voor die van Cromer…

Image
Image
Image
Sleepboot Blankenburg probeert de Jura weer vlot te trekken

Na zo’n 61 uur werd de Jura (met geringe averij) door zeesleper Blankenburg (van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam) weer vlot getrokken.

De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart luidde dat de kapitein voor de tijd van één week van zijn bevoegdheden werd ontnomen.

Image
Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart
Image
Krantenstripje over de stranding :)

Jurjen Swiers had inmiddels ook al een grotere kustvaarder (van 47 meter) laten bouwen (de ALI S) en besloot in 1962 de ‘Jura’ te verkopen.

//

Back