1952

1952
Verlengd
Het ging na de oorlog goed met de Nederlandse kustvaart. De behoefte naar meer vervoerscapaciteit was begin vijftiger jaren dan ook zo groot dat Jurjen in juli 1952 besloot zijn schip met 6 meter te laten verlengen.
Dit gebeurde op de IJsselwerf in Capelle aan den IJssel. De lengte overall werd 41,5 meter en het tonnage liep hierbij op van 197 naar 249 BRT.

Zes meter verlengd

Het leven aan boord van de Jura, 1959

Jura 1961. Op weg van Brunsbüttel (Duitsland) naar Exmouth (Zuid-Engeland) met een lading Tuborg bier, en vervolgens weer terug van Par (Zuid-Engeland) naar Hamburg met Chinaklei.


De Jura in het Kielerkanaal (Noord-Oostzeekanaal), juli 1958
Het Noord-Oostzeekanaal of Kielerkanaal vormt de verbinding tussen de Noordzee en de Oostzee. Het behoort tot de drukst bevaren kanalen in de wereld. Het loopt van Brunsbüttel aan de monding van de Elbe tot aan het noordoostelijker gelegen Kiel, over een afstand van 96,8 kilometer. Schepen die varen van de Oostzee naar de Noordzee (of omgekeerd) hoeven dan de reis niet om Denemarken te maken, hetgeen wel zo’n 450 km kan schelen. Op sommige plekken is het kanaal wel zo’n 160 meter breed en zo’n 11 meter diep. Het kanaal is aan beide uiteinden afgesloten met vier sluizen, twee oude en twee nieuwe. De nieuwe sluizen zijn 310 meter lang en 42 meter breed. Kortom, niet zomaar een kanaaltje :)


Rechtsboven twee met hout geladen coasters op hun terugweg van de Oost- naar de Noordzee, in de sluis van Kiel-Holtenau
