JURA-P435
Tewaterlating op 21 november 1935 (foto met dank aan Gert Warringa)

Dit is de man waar het allemaal mee begon: Jurjen Swiers. Hij liet het schip in 1935 bouwen bij de scheepswerf van Jan Koster in Groningen (later scheepswerf Gideon). Deze werf heeft het prototype ontworpen van de mechanisch voortgestuwde kustvaarder. Hij doopte het schip als JURA (een samenstelling van Jurjen en Aaltje, de naam van zijn vrouw).


Jurjen in het midden, met naast hem o.a. zijn schoonzoon Theo Mooibroek (hand aan de pijp) in 1936

Het schip werd gebouwd met een lengte van 33,69 meter, een breedte van 6,59 meter en een holte (afstand tussen het vlak en het dek) van 2,41 meter. Het laadvermogen was 197 brt. Als hoofdmotor (die er, weliswaar gedeeltelijk gedemonteerd, nog steeds in staat) werd gekozen voor een 3 cilinder tweetact Brons van 150 pk. (290 omwentelingen per minuut) type 3 TL, die zorgde voor een snelheid van zo’n 8,5 knoop (zo’n 16 km per uur). De motoren uit de ‘Appingedammer Bronsmotoren’ fabriek van Jan Brons (1865-1954) genoten wereldfaam.

Jurjen voer als kapitein-eigenaar in het begin voor bevrachtingskantoor Freight Express Ltd. London en later (vanaf 1939) voor N.V. Carebeka uit Groningen. Groningen was tevens de registratiehaven van het schip. Na vijf jaar handelsvaart werd de Jura gedurende de oorlogsjaren ingezet voor onder meer het vervoer van militairen en wapentransport. Het schip stond onder toezicht van het ministerie van oorlogtransport en verbleef tijdens de oorlog in Engelse en Schotse wateren.

Kapitein in die oorlogsjaren was Hendrik Groen (Hendrik's moeder was een dochter van Jurjen Swiers).

Hendrik-Groen-435

Hendrik Groen

Na de oorlog kreeg Jurjen zijn schip weer terug, en de behoefte naar meer vervoerscapaciteit was zo groot dat hij in 1952 besloot zijn schip met 6 meter te verlengen. De lengte overall werd zodoende 41,4 meter. Dit gebeurde op de IJsselwerf (Capelle aan den IJssel) en het tonnage liep hierbij op van 197 naar 249 brt.


Schepen van het Koster-type stonden bekend om hun mooie kont


collectie D. Jorritsma


Jura in Kopenhagen


Schuivende dek-ladingen met hout hebben heel wat enkels gebroken


Utrecht 1936


Op de Dollard


De Kinderdijk in Middelburg, met op de achtergrond de Jura


Jura 1961. Op weg van Ik Brunsbüttel (Duitsland) naar Exmouth (Engeland) met een lading Tuborg bier. En vervolgens weer terug van Par (Engeland) naar Hamburg met Chinaklei

Op 12 januari 1961 strandde de JURA bij Bacton (Norfolk), op weg van Vlissingen naar Hull met een lading kunstmest. Ze liep in dichte mist bij hoog water het strand op

Twee hoog waters later kon ze door sleepboot de Blankenburg pas weer vlot getrokken worden. Jurjen Swiers had inmiddels een grotere kustvaarder gekocht en besloot de ‘Jura’ te verkopen

klik-hier-voor-de-blogs-van-62-75